آشنایی با انواع دوربین های دیجیتال و برخی اصطلاحات رایج

narenji_dig_cam2.jpg

سیر تکاملی دوربین های دیجیتال با سرعت باورنکردنی در حال طی شدن است و با وجود انواع متنوع دوربین ها در قیمت های متفاوت به همراه قابلیت های فوق العاده انتخاب سخت خواهد شد. اولین مرحله در انتخاب یک دوربین مناسب آشنایی با انواع دوربین های دیجیتال و ویژگی های مهم آنها است. چگونه می توانیم یک دوربین دیجیتال خوب خریداری کنیم در صورتی که با اصطلاحات و ویژگی های این دوربین ها آشنایی نداشته باشیم؟ ‏

در اینجا سعی خواهیم کرد به طور خلاصه به برخی از این اصطلاحات و ویژگی ها اشاره ای داشته باشیم. در ابتدا به مقایسه دوربینهای DSLR ، Compact و Prosumer می پردازیم و سپس برخی از اصطلاحات رایج را شرح خواهیم داد. پس ادامه مطلب را از دست ندهید. ‏ 
‏ 

‏‏DSLR و Compact و Prosumer ‏ 
یکی از عوامل مهمی که در خرید دوربین دیجیتال می بایست مد نظر قرار گیرد پیکربندی فیزیکی آن است. عمده ترین تفاوت این سه نوع دوربین نحوه تابش نور بر روی سنسور در آنهاست. در زیر به برخی خصوصیات آنها می پردازیم. ‏

25412_D80_left.jpg

دوربین های Digital Single Lens Reflex) DSLR): از لحاظ شکل ظاهری بزرگ تر از دوربین های دیگر و دارای لنزهای قابل انفصال هستند. سازندگان دوربینهای گران قیمت بهترین لنزها و سنسورهای خود را در این نوع دوربین به کار می برند. دوربین DSLR به خاطر خصوصیاتی که دارد معمولاً‌ انتخاب حرفه ای هاست. در این نوع دوربین بازتاب تصاویر مستقیماً بر روی سنسور تابیده نمی شود. نور وارد شده از لنز پس از بازتاب توسط یک آینه و منشور ۵ وجهی به منظره یاب پشت دوربین وارد می شود. این نوع دوربین اجازه پیش نمایش دقیقی از تصاویر و عمق میدان را در زمان نور دهی به کاربر می دهد. ولی آیا همه دوربین های DSLR از لحاظ کیفیت در یک سطح هستند؟ مسلماً خیر! ‏ 
‏ 
تفاوتهای این نوع دوربین ها: ‏ 
- کیفیت تصویر: کیفیت این دوربین ها به تناسب بزرگتر شدن سنسور بهتر خواهد شد. بنابراین در ISO بالا و سرعت شاتر بالا نویز کمتری را به نسبت معمول شاهد خواهیم بود. ‏ 
‏ 
- سازگاری: قابلیت تعویض لنز و امکان اضافه کردن لوازم جانبی همانند فلش و فیلتر و … به اینگونه دوربین ها، جهانی از امکانات جدید را پیش روی کاربران قرار می دهد. در اینجا این کیفیت لنزهاست که کیفیت تصاویر دوربین های DSLR را متفاوت می سازد. ‏ 
‏ 
- سرعت: سرعت راه اندازی دوربین، فوکوس و میزان تاخیر شاتر نیز تفاوت دیگر این دوربین هاست. ‏ 
‏ 
- منظره یاب اپتیکال: نوع و کیفیت آینه به کار رفته در این نوع دوربین نقش مهمی در ایجاد تصویری شبیه تر به واقعیت اجرا می کند. محدوده ISO : گستره تنظیمات ISO، انعطاف پذیری بیشتری برای گرفتن عکس در شرایط متفاوت ایجاد خواهد کرد. ‏ 
‏ 
- تنظیمات دستی: اساس کار دوربین های DSLR بر منبای کنترل دستی است. طراحان اینگونه دوربین ها فرض را بر این گذاشته اند که تمامی کاربران علاقمندند تنظیمات مخصوص به خود را داشته باشند و هنر عکاسی را با ترفندها و سرانگشتان خود نشان دهند. پس خلاقیت طراحی اینگونه دوربین ها بر این اساس نیز یکی دیگر از تفاوتهای میان آنهاست. ‏ 
‏ 
- صفحه نمایش: در بسیاری از دوربین های DSLR تنها راه مشاهده قالب تصویر، منظره یاب اپتیکال است اما برخی کاربران LCD را ترجیح می دهند. بنابراین دیگر تفاوت موجود در این دوربین ها قابلیت استفاده از LCD به منظور نمایش زنده قاب تصویر است. ‏ 
‏ 
از دیگر تفاوتهای این دوربینها می توان به قیمت گران و سایز بزرگتر و وزن بیشتر آنها اشاره کرد که گزینه های قابل توجهی می باشند. ‏

sony-cybershot_dsc-s950.jpg

دوربین های Compact: این دوربین ها که به آنها ببین و بگیر (Point-and-shoot) نیز گفته می شود در یک نگاه کلی معمولاً کوچک و سبک هستند و لنز آنها به بدنه دوربین متصل بوده و قابل جدا شدن نیست، در درجه اول برای عملیات عکاسی ساده طراحی شده اند و معمولاً دارای سیستم های اتوماتیک برای تنظیم گزینه های نوردهی، فلش و دیگر عوامل عکس برداری هستند. این نوع دوربین معمولاً در میان افرادی که هدفشان عکاسی حرفه ای نیست و به دنبال ساده ترین روش برای ثبت لحظات و خاطرات خود هستند گزینه مناسبی است. بد نیست کمی در مورد مزایا و معایب این نوع دوربین ها نیز صحبت کنیم. ‏ 
‏ 
- سایز و وزن: قرار دادن دوربین در جیب هنگامی که قصد بیرون رفتن دارید بدون اینکه به وزن یا سایز آن فکر کنید چه حسی به شما می دهد؟ وزن سبک و سایز کوچک این دوربین ها واقعاً ویژگی فوق العاده ایست و به کاربر این امکان را می دهد که لحظات را از دست ندهد و به قولی در شکار لحظه ها همیشه پیروز باشد. ‏ 
‏ 
- حالت خودکار: تصاویر گرفته شده توسط این دوربین ها اصلا به پای دوربین های DSLR نمیرسد. اما در کل تصاویری که در حالت اتوماتیک (یا دیگر حالتهای پیش فرض) گرفته می شوند از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. احتمالاً تولید کنندگان این نوع دوربین ها بر این باورند که این حالت خودکار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین تمرکز بیشتری بر روی آن داشته اند. ‏ 
‏ 
- قیمت: عموماً این دوربین ها قیمت ارزان تری نسبت به دوربین های دیگر دارند. گرانقیمت ترین آنها باز هم قیمتی پایین تر از یک دوربین DSLR دارد. ‏ 
‏ 
- قاب LCD : همانطور که در بالا ذکر شد بسیاری از کاربران دوربین های دیجیتال استفاده از نمایشگر LCD را ترجیح می دهند. دوربین های ببین و بگیر معمولاً با این قابلیت عرضه می شوند. برخی از این نمایشگرها متحرک هستند و این امکان را به کاربر می دهند که از زوایای مختلف و حتی از خودش عکس بگیرد. ‏ 
‏ 
بعضی معایب اینگونه دوربین ها به شرح ذیل است: ‏ 
- کیفیت تصویر: دوربین های Point-and-shoot معمولاً سنسورهای کوچکی دارند. این بدین معنی است که از کیفیت تصویر خوبی برخوردار نمی باشند. البته تولید کنندگان این دوربین ها در تلاش برای ایجاد تغییراتی در این خصوص می باشند ولی همچنان راه درازی تا رسیدن به دوربین های DSLR در پیش دارند. ‏ 
‏ 
- محدوده ISO کوچک: رنج ISO در موقعیتهای مختلف عکاسی محدودیت ایجاد می کند و متاسفانه این محدودیت در این نوع دوربین ها وجود دارد. ‏ 
‏ 
- سرعت پایین: کند بودن اینگونه دوربین ها علی الخصوص تاخیر شاتر آنها(فاصله میان فشردن شاتر و گرفته شدن عکس) زبانزد است. البته بهتر است در این مورد هیچگاه با دوربین های DSLR مقایسه نشوند. ‏ 
‏ 
- اتکا به LCD : بسیاری از دوربین های Ponit-and-Shoot کاملاً به LCD خود وابسته هستند. هرچند بعضی افراد از استفاده از LCD دوربین لذت می برند برخی نیز استفاده از منظره یاب را ترجیح می دهند. برخی از ببین و بگیرها حاوی منظره یاب می باشند ولی زاویه دید آن آنقدر کوچک است که عملاً استفاده از آن غیر ممکن است. برخی دیگر نیز که کلاً فاقد این امکان می باشند. ‏ 
‏ 
- عدم امکان ارتقاء: در حالی که این دوربین ها به علت قابل حمل بودنشان بسیار مورد استقبال هستند اما عدم تطبیق پذیری آنها با تکنولوژی های جدید از نقاط ضعف بسیار بارزشان است. امکان استفاده از لنزها و لوازم جانبی مختلف بر روی این دوربین ها امکان پذیر نیست. ‏

دوربین های Prosumer: این دوربین ها در دسته بندی بین دوربین های DSLR و Point-and-Shoot قرار می گیرند. از لحاظ سایز تقریباً هم قد و قواره دوربین های DSLR هستند. در کیفیت نسبت به دوربین های Compact از کیفیت بالاتری برخوردارند ولی در استفاده، به راحتی آنها نیستند. در واقع به دوربین هایی که از نظر امکانات نسبت به دوربین های ببین بگیر بهتر هستند Prosumer گفته می شود. در مورد این موضوع که چه مدلی را می توان جزو این گروه انتخاب کرد نظرات متفاوتی وجود دارد و معمولا افراد مختلف نظرات متفاوتی دارند. ‏ 
‏ 
برخی اصطلاحات رایج:
حالا که با انواع دوربین های دیجیتال آشنا شدید، وقت اش است با چند اصطلاح مهم دروبین های دیجیتال هم آشنا شوید. تا اگر خواستید دوربین تان را انتخاب کنید با اطلاعات کامل تری جلو بروید. ‏ 
‏ 
مگاپیکسل: سازندگان دوربین های دیجیتال معمولاً محصولات خود را بر اساس مگاپیکسل درجه بندی می کنند زیرا این معیار ساده ترین معیاری است که حتی برای افراد مبتدی نیز قابل درک است. معمولاً عموم مردم بر این باورند که مگاپیکسل بالاتر یعنی کیفیت بالاتر. مگاپیکسل نه تنها معیار خوبی برای انتخاب دوربین ها نیست بلکه تا حدودی بی ربط هم هست. البته پیش تر نارنجی در مطلب ‏ چرا همیشه مگاپيکسل بیشتر، بهتر نیست؟ ‏ مفصلاً به این موضوع پرداخته است. ‏ 
‏ 
ISO :‏ این اصطلاح که مخفف عبارت International Standards Organization می باشد در دوربین های آنالوگ نشان دهنده حساسیت فیلم در برابر نور بوده و با ارقام خاصی اندازه گیری می شد (احتمالاً آنها را بر روی فیلم ها دیده اید-۱۰۰،۲۰۰،۴۰۰،۸۰۰ و …). ایزوی کمتر نشان دهنده حساسیت کمتر فیلم و کاهش نویز در تصویر بود. ‏ 
‏ 
در عکاسی دیجیتال ISO ، حساسیت سنسور را نشان می دهد و همان اصول اعمال شده بر روی فیلم عکاسی در دوربین های آنالوگ در سنسورها نیز صادق است. ISO بالا معمولاً در نقاط تاریک استفاده می شود و با سرعت بالاتر شاتر و نویز بیشتری همراه است. دو عکس زیر را با هم مقایسه کنید. عکس سمت چپ با ایزوی ۱۰۰ و عکس سمت راست با ایزوی ۳۲۰۰ گرفته شده.

iso-1.jpg

اکثر مردم تمایل دارند ایزوی دوربین را در حالت خودکار قرار دهند که در این حالت معمولاً دوربین، ایزوی مناسب را بسته به شرایط عکس برداری تنظیم می کند و تا حد امکان آن را پایین نگه خواهد داشت. ‏ 
‏ 
همانطور که گفتیم ISO بالاتر نویز بیشتر را به همراه خواهد داشت و این موضوع از کیفیت عکس می کاهد پس راه حل چیست؟ برای رسیدن به جواب خود اندکی در مورد سنسورها بگوییم. ‏ 
‏ 
سنسور: وسیله ای است که کار دریافت تصاویر و تبدیل آنها به سیگنالهای الکتریکی را انجام می دهد. دو نوع سنسوری که در اکثر دوربینهای دیجیتال استفاده می شوند عبارتند از CCD و CMOS. سنسور (CCD(Charge Coupled Device تقریباً به طور انحصاری در دوربین های Compact مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که سنسورهای CMOS(Complementary Metal Oxide Semiconductor) بزرگتر هستند و معمولاً در دوربین های گرانتر و بزرگتر استفاده می شوند. تولید کنندگان دوربین های دیجیتال برای جبران مشکل نویز در ISO بالا از این سنسورها در محصولات خود استفاده می کنند. سنسورهای بزرگتر نور بیشتری را جذب می کنند. بنابراین هرچه سنسور بزرگتری در دوربین به کار برده شود نویز تصویر کمتر خواهد شد. البته شما از یک دوربین Point-and-shoot نمی توانید انتظار زیادی داشته باشید چون اندازه سنسور در این دوربین ها معمولاً بسیار کوچک است. ‏ 
‏ 
Autofocus:‏ اتوفوکوس یا فوکوس خودکار به معنی تنظیم اتوماتیک لنز دوربین و تمرکز بر روی موضوع برای رسیدن به تصویری شفاف است. در واقع اتوفوکوس مجموعه ای از ویژگیها و عملیات خودکار است که برای گرفتن عکس در راحت ترین حالت ممکن به کمک کاربر می آیند. ‏ 
‏ 
دو نوع سیستم اتوفوکوس در دوربین ها وجود دارد. سیستم Active و Passive. در دوربین های ارزان قیمت Point-and-shoot معمولاً از سیستم Active استفاده می شود در حالی که دوربین های DSLR از سیستم Passive بهره گرفته اند. بعضی از دوربین ها نیز از ترکیبی این سیستم ها بهره مند اند. سیستم اتوفوکوس Active در ابتدا از صوت جهت تعیین فاصله جسم از لنز استفاده می کرد ولی امروزه امواج مادون قرمز جای آن را گرفته اند. اما در سیستم Passive خبری از صوت و امواج مادون قرمز نیست. به جای آن تراشه تحلیلگر دوربین، موضوع عکاسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و لنز را تا زمان به دست آمدن بهترین فوکوس به عقب و جلو به حرکت در می آورد. ‏ 
‏ 
فرمت Raw: این فرمت یکی از فرمت های ذخیره سازی عکس است. عکسهای گرفته شده با این فرمت فایلهای خامی هستند که هیچگونه پردازشی توسط دوربین بر روی آنها انجام نگرفته و به تعبیری این تصاویر ناب ترین عکسهای ممکن در عکاسی دیجیتال هستند. به عکسهای گرفته شده با این فرمت اصطلاحاً «نگاتیو دیجیتال» گویند. فرمت Raw میان عکاسان حرفه ای از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا امکان مانور بیشتری بر روی این عکسها برایشان فراهم خواهد شد. مطمئناً همه با فرمت JPEG آشنایی دارید. این فرمت از ابتدای فراگیر شدن عکاسی دیجیتال در این دوربین ها به چشم می خورد. تفاوت فرمت Raw با این نوع فرمت همین پردازش تصویر است که راجع به آن توضیح دادیم. در فرمت JPEG فایل، فشرده شده و بسیاری از اطلاعات عکس از بین می رود. برای مثال ممکن است یک زمینه با رنگهای سبز مختلف توسط پزدازشگر همرنگ تشخیص داده شود و از یک رنگ میانگین به جای کلیه رنگهای سبز استفاده شود، در صورتیکه در فرمت Raw هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد. اگر دو عکس با فرمت های فوق را با هم مقایسه کنیم ممکن است در نگاه اول فایل JPEG به مراتب تصویر بهتری داشته باشد ولی با اندکی ویرایش بر روی فایل Raw تفاوت این دو عکس و کیفیت برتر Raw آشکار خواهد شد. دوربین های مختلف فرمتهای مختلفی از Raw ارائه کرده اند. وقتی یک دوربین دیجیتال را می خرید، بررسی کنید که آیا این دوربین امکان ذخیره سازی عکس ها به صورت RAW را دارد یا نه؟ و این مورد را در گزینه های انتخاب یک دوربین مناسب فراموش نکنید. ‏ 
‏ 
اگر شما هم نکات مهمی به ذهن تان میرسد آنها را در بخش نظرات وارد کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. ‏ 
‏ 



بحث و نظرات

خسته نباشی نارنجی


لزوماً سنسور های ccd برای campact ها ساخته نشدن و خیلی از دوربین های حرفه ای نیکون و سونی از سنسور های ccd بر روی محصولاتشون استفاده می کنن. تکنلوژی cmos رو کنون داره گسترش میده که خوب تا حدود زیادی هم توش موفق بوده ! شما یکی از انواع خیلی حرفه ای دوربین رو در رده بندیتون جا انداختین و اونم مدیوم فرمت ها هستند ! به طور مثال دوربین 24 هزار دلاری Hasselblad h3d از سنسور ccd در سایز بسیار بزرگ(مدیوم فرمت) استفاده می کنه!


در بازار به دوربین های کامپکت دوربین فشرده یا جیبی هم میگویند.
همچنین در نوشته ها به دوربین های Prosumer نیمه حرفه ای نیز میگویند.
نکته های در باره ی شاتر:
اصولا برای عکسبرداری از اجسام با سرعت زیاد لازم است از سرعت بالای شاتر (زمان نوردهی کم) استفاده کرد. که نیاز مند حساسیت زیاد حسگر یا فیلم به نور است(در نگاتیو فیلم هایی که به نور حساسیت زیاد دارند سبز هستند). اکنون برخی دوربین های تلفن همراه هم دارای گزینه ورزشی هم هستند که همان سرعت بالای شاتر میباشد اما چون حسگر کوچک و توانایی جذب کمتری دارند استفاده از آن در نور متوسط و کم مناسب نیست. اگر از جسمی که سرعت زیادی دارد با سرعت شاتر کم عکس بگیریم جسم تار و محو در عکس میافتد. سرعت شاتر در دوربین های حرفه ای یا SLR با شماره های 30 و 60 و 125 و 500 و امروزه اعداد خیلی بالاتری مانند 3000 نشان داده میشد. شاتر پرده ای است میان فیلم و عدسی دوربین که هنگام فردن دگمه دوربین مدت کوتاهی باز میشود و نور از عدسی به فیلم یا حسگر الکترونیکی میتابد و دوباره بسته میشود. شماره های ذکر شده معرف مدت زمان باز ماندن پرده یا شاتر است. مثلا 30 یعنی اینکه شاتر یک سی ام ثانیه باز است و یا 1000 یعنی اینکه پرده یک هزارم ثانیه باز است. در دوربین های دیجیتال شاتر دو نوع است مجازی (که در دوربین های جیبی معمول است) و حقیقی.
شاتر مجازی در واقع شاتری است که وجود ندارد و سرعت آن سرعت پویا شدن حسگر دوربین است. یعنی مثلا وقتی دگمه دوربین را میفشارید حسگر چند صدم ثانیه پویا (فعال) میشود و سپس خاموش میگردد.
نکتهی ایم که خوب است بدانید(اگر نمیدانید) این است شما با دوربین های جیبی و موبایل میتوانید از اجسام سریع عکس بگیرید برای اینکار دست خود را سریعا با جسم حرکت دهید با این کار پس زمینه محو و جسم واضح است که وجه هنری نیز دارد.


متشکرم this


مطالب جالبی بودحداقل برای من ک در مورد دور بینهای عکاسی اطلا ع زیادی نداشتم از تهیه کنندگان مطالب ممنونم


چه خوب می شد اگه یه همچین چیزی هم برای انتخاب موبایل قرار می دادین. ممنون.


ممنونم زیاد، میدونم به دردم خواهد خورد


یه فرمت جدید رو م جا انداختین و اون دوربنهای با قابلیت تعویض لنز بودن آینه هستند. یا interchangable Lens. که با حذف سیستم آینه یا منشور اندازه وزن دوربین به شدت کاهش یافته. (تقریبا اندازه دوربینها کامپکت بزرگ) و در عین حال قابلیت تعوییض لنز هم دارن. اما انیها هم فقط به LCD وابسته هستند.
همچنین یکی از مهمترین برتزریهای DSLR ها سرهت بالای فوکوس در این دوربینهاست. که تقریبا به صورت آنی میتونن فوکوس کنن.


فکر کنم بد نباشه یه چیزی رو اصلاح کنید...
جمله بندی که تو معرفی سیستم آینه و منشور DSLRها استفاده کردید ممکنه این تصور اشتباه رو ایجاد کنه که نور برای رسیدن به سنسور باید این مسیر رو طی کنی، در حالی که سیستم آینه و منشور برای انتقال تصویر لنز به viewfinder (چشمی) دوربینه و برای صبت عکس نور مستقیم به سنسور میتابه یعنی آینه از جلوی سنسور و شاتر کنار میره و عکس گرفته میشه...
یه نکته دیگه هم اینکه "دیجیتال نگاتیو" اسم خاصه و برای فرمت DNG که ادوبی توسعه داده استفاده میشه...
این فرمت یه قالب برای فایل های RAWه که ادوبی برای جلوگیری از تعدد فرمت درست کرده و امیدواره بزودی برای همه دوربین ها استاندارد بشه...


مرسی نارنجی اطلاعات خوبی بود


خوب بود فقط ادامه بدید بیشتر تو SLR ها
مشاوره خرید دوربین عکاسی
http://forum.p30world.com/showthread.php?t=153571


شما دوربين های micro for thirds را جا انداختيد. در این نوع دوربين های جديد آينه حذف شده است ولی امکانات و کيفيت slr ها مانده. يعنی از لنز های قابل تغيير استفاده می کنند. حجم این نوع دوربين ها به اندازه کمپکت هاست. ولی لنز slr دارند.


خسته نباشید عالی بود

نارنجی عشق منه


ممنونم بسیار عالی بود امیدوارم در آینده مارکها و مدلهای مختلف دوربین ها از نظر فنی با هم مقایسه بشه تا بشه بهترین انتخاب را کرد .


اطلاعات اصلا" مفيد نبود-


مطالب خیلی خوب بود


بسيار مفيد بود مرسي


علیرضا بنی‌جانی

چه خوب می شد حالا که زحمت کشیدی و وارد دنیای عکاسی شدی، یه تعریفی هم از Shutter Speed و Aperture می دادی تا ربط این تنظیمات و نسبتهای اونها در یه عکس خوب بهتر مشخص می شد.
به طور خلاصه Shutter Speed سرعتیه که شاتر برای گرفتن عکس باز و بسته می شه. این سرعت هرچقدر بالاتر باشه؛ مدت کمتری از اتفاق بر لنز دوربین ثبت میشه و مثلن برای عکاسی از یک لحظه دقیق چیزهای پر سرعت مناسبه. اینکه چرخهای یه ماشین در حال حرکت رو توی بعضی عکسها ثابت می بینیم بخاطر سرعت شاتر بالای اون عکسه. اما باید حواسمون به این باشه که هرچقدر سرعت شاتر بیشتر باشه، نور کمتری هم وارد لنز و تصویر میشه. پس باید کاری کرد تا این نور مناسب به نحوی تامین بشه: یا محیط پر نور، یا ISOی بالا (تا حساسیت لنز به نور بیشتر بشه)، و یا مقدار اندازه ای که شاتر باز میشه.
به این اندازه Aperture میگن. هر قدر لنز ما بیشتر باز شه نور بیشتری وارد دوربین میشه؛ پس باید سعی کنیم یه نسبت خوبی بین اپرچر و شاتر اسپید رعایت کنیم. مقدار عددی اپرچر رو توی دوربینها با f-stop نشون میدن که این عدد معمولا در دوربینهای نیمه حرفه ای از 2 تا 9 متغیره. هرقدر کوچکتر باشه یعنی اندازه ی باز شدن شاتر بزرگتره؛ و طبیعتا مثلا عدد ۹ نشون میده که شاتر در کمترین حد خودش باز میشه.
تنها نکته ای که می مونه مربوط به عمق تصویره؛ که هرچی عدد اپرچر بزرگتر باشه، عمق تصویر دریافتی بیشتره. یعنی مثلا در یک شرایط ثابت عمق تصویری که با اپرچر 3 گرفته میشه کمتر از تصویریه که با اپرچر 8 گرفته میشه و در تصویر دوم جزییات عقب عکس بهتر و بیشتر نمایش داده میشن.

امیدوارم برای خوانندگان دوست داشتنی نارنجی مفید بوده باشه.
از تو هم ممنونم نارنجی که با مطالبت دهکده ی جهانی رو قشنگتر شکل میدی.


خیلی عالی بود. ولی لذتی که عکاسی با دوربینهای قدیمی مثل لوبیتر داشت رو آیا میشه با اینها هم داشت ؟ به نظر من که نه.


خیلی مفید و در عین کوتاهی جامع بود...
ممنون


با درود به شما

با تشکر از شما و سایت آموزنده تان ، سوالی داشتم در رابطه با چاپ بعضی از عکسها و اینکه بعد از چاپ شدن نیمی از عکس محو شده و به رنگ طوسی است ؟
اگر امکان دارد مرا راهنمایی بفرمایید.

موفق باشید


بهترین مطالب فقط نارنجی......ایول


salam.mamnoon az matlabe khobetoon dar morede dorbin va ram


از مطالب خوبتون سپاسگذارم


ممنون از نارنجی


خیلی مفید بود مخصوصا برای آماتورها


بسيار عالي بود.


ممنون مفید بود. من همیشه می خواستم بدونم این iso چیه!


مقاله هوش مصنوعی خیلی aliiI بود***


مرسی نارنحی


f stop chie ye tozihe kamel rajebe khodesh va karbordesh va asaratesh mikham. tnx


-1 رای

ممنون
مطالب بسیار خوبی بود
خست نباشید


-1 رای

نـــــــــــارنجی یه دونه باشه...

واقعا از خوندن مطالب به روز و نابتون خوشحالم

برای تمامی همکاران نارنجی آرزوی موفقیت و خوشبختی میکنم

یا حق




پربیننده ترین های ماه

تیم نارنجی

تمام حقوق برای نارنجی محفوظ است. ارجاع و استفاده موردی از مطالب در دیگر سایت ها و رسانه های الکترونیک تنها با ذکر نام نارنجی و درج لینک
به همان مطلب در نارنجی مجاز است. ذکر مطلب در رسانه های چاپی فقط با کسب اجازه قبلی مجاز است.

© 2007 - 2014 Narenji.ir

توسعه و میزبانی: پات شرق